
Przeprowadzenie 60 warsztatów dla lekarzy i przedstawicieli dostawców wyrobów medycznych planowane jest przez Izbę Gospodarczą Polmed i Naczelną Radę Lekarską. W środę (16 marca) w Warszawie zainaugurowano projekt, który potrwa cztery lata.
Inauguracja odbyła się w Fundacji im. Stefana Batorego. Celem projektu – jak powiedział dyrektor generalny Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Wyrobów Medycznych Polmed Witold Włodarczyk – jest stworzenie sieci ekspertów, odpowiedzialnych za tworzenie stanowisk tzw. rzeczników ds. etyki.
Mają oni pełnić funkcję doradców w szpitalach. W trakcie szkoleń w ramach projektu MedKompas organizowane będą zajęcia teoretyczne, a także wymiana poglądów między lekarzami a przedstawicielami dostawców i producentów sprzętu medycznego.
– Gdy lekarz będzie miał wątpliwości, będzie mógł się zwrócić do rzecznika, który oceni, czy dana propozycja firmy nie narusza ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty oraz standardów etycznych – powiedział dyrektor Włodarczyk.
Wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej Konstanty Radziwiłł zaznaczył, że kontakty lekarzy z przemysłem medycznym są nieuchronne. Jednak przed podjęciem rozmowy lekarze – w jego ocenie – powinni sobie zadać pytania, w jakim celu przedstawiciel firmy chce utrzymać z nimi kontakt.
W Stanach Zjednoczonych – jak powiedział – opracowano pięć takich pytań, jakie powinni zadać sobie lekarze: w jakim celu przedstawiciel firmy chce utrzymać z nimi kontakt, co sądziliby o nim pacjenci, jakby się czuł, gdyby jego kontakty zostały ujawnione medialnie, jak tę informację przyjęliby koledzy oraz co by zrobił, gdyby jego lekarz miał podobne kontakty z przedstawicielem dostawców wyrobów medycznych.
Z kolei dyrektor Włodarczyk powiedział, że Ogólnopolska Izba Gospodarcza Wyrobów Medycznych Polmed przygotowała własny kodeks etyki marketingowej. Zdaniem Witolda Włodarczyka, aby uznać zachowanie lekarza za etyczne, m.in. nie powinien on przyjmować drogich prezentów.
W ramach projektu przeszkolonych ma zostać około 1,2 tys. osób.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych