Prokurator Generalny: zakaz reklamy aptek jest niekonstytucyjny

PRAWO

Autor: LJ/ rynekaptek.pl   16-02-2016, 08:29

Prokurator Generalny: zakaz reklamy aptek jest niekonstytucyjny Reklama aptek zostanie zniesiona?

Zakaz reklamy aptek ogranicza swobodę konkurencji, a przy tym beneficjentami owego rozwiązania wydaje się być część podmiotów uczestniczących  – uważa prokurator generalny w stanowisku do TK w zw. ze skargą konstytucyjną jednej ze spółek.


Dodaje: - Zakaz reklamy aptek ma tu znaczenie drugorzędne, poprzez ograniczenie zasady konkurencji wywołuje natomiast określone skutki w sferze struktury „podziału” ogólnego wolumenu sprzedaży leków między podmiotami funkcjonującymi na rynku usług farmaceutycznych.

Z kolei aplikant radcowski, Piotr Sędłak zauważa, że "łamanie przez przedsiębiorcę aptecznego zakazu określonego w art. 94a ust. 1 PF jest podstawą nie tylko do odebrania zezwolenia na prowadzenie jednej apteki, ale stawia pod znakiem zapytania jego etyczną zdatność do prowadzania jakiejkolwiek apteki - uważa Piotr Sędłak.

Od 1 stycznia 2012r. w polskim prawie farmaceutycznym obowiązuje całkowity zakaz reklamy aptek. Znowelizowany przepis art. 94a ust. 1 PF nie zawiera w sobie definicji reklamy działalności apteki, a będąc ścisłym – definicja ta ma charakter negatywny; przepis stwierdza jedynie, że „nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego” (in fine).

Złamanie zakazu reklamy aptek grozi wszczęciem przez właściwy wojewódzki inspektorat farmaceutyczny postępowania administracyjnego, a w konsekwencji – wydania decyzji nakazującej zaprzestanie naruszeń (art. 94a ust. 3 PF), mającej dodatkowo rygor natychmiastowej wymagalności (art. 94a ust. 4 PF).

Stanowisko Proukratora Generalnego
Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH