Do końca 2010 roku zostanie opublikowany wykaz tzw. oświadczeń zdrowotnych produktów żywieniowych. To oznacza, że nie będzie można reklamować suplementów diety w takim zakresie, jak obecnie.
W środkach przekazu zauważalne jest natężenie reklam suplementów diety. Producenci suplementów chcą zdążyć przed zmianą przepisów. Niektórzy z nich posuwają się nawet do notyfikacji swoich produktów jako wyrobów medycznych.
Zgodnie z art. 13 projektu rozporządzenia 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych, państwa członkowskie w ciągu roku od opublikowania rozporządzenia przekazywały Komisji Europejskiej listy oświadczeń zdrowotnych wraz z ich uzasadnieniami naukowymi.
31 stycznia 2010 roku minął termin na przyjęcie przez Komisję Europejską wspólnotowego wykazu „ogólnych” oświadczeń zdrowotnych (tzn. innych niż dotyczących zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci). Najprawdopodobniej do końca roku KE opublikuje ten wykaz.
Biała lista
W praktyce oznacza to, że na opakowaniach i w reklamach produktów będzie można posługiwać się wyłącznie oświadczeniami zdrowotnymi produktów żywieniowych, które wskazują, że istnieje związek pomiędzy danym środkiem spożywczym a zdrowiem.
Producent suplementu nie będzie mógł dowolnie tworzyć treści reklamowych ani podawać informacji na opakowaniu, które nie znajdują się na tzw. białej liście dopuszczalnych oświadczeń.
– Obecnie emitowane reklamy suplementów diety niosą komunikat, że dany produkt leczy, mimo że nie ma na to naukowego dowodu – stwierdza mecenas Agnieszka Deeg, partner w kancelarii CMS Cameron McKenna.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych