Biuro Analiz Sejmowych Sejmu RP, w stanowisku do Trybunału Konstytucyjnego, uznało, że art. 94a ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne, czyli zakaz reklamy aptek, jest zgodny z artykułami Konstytucji i nie narusza swobody działalności gospodarczej.
Zakaz dotyczy wszystkich
"Stąd należy uznać, że obowiązujący od 1 stycznia 2012 roku zakaz reklamy aptek nie jest dysproporcjonalny w stosunku do korzyści wynikających z wprowadzonej regulacji, bowiem obowiązkiem ustawodawcy jest optymalizacja zasad konstytucyjnych, w tym przypadku ochrony zdrowia i życia oraz ochrony konsumentów przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, nie zaś dążenie do maksymalizacji zysku podmiotów o charakterze gospodarczym, do których należy niewątpliwie zaliczyć w szczególności działalność aptek" - ocenia Sejm.
Dodano, że ponadto zakaz dotyczy wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży leków i nie stanowi nadmiernego ciężaru nałożonego na przedsiębiorców prowadzących apteki, którzy mogą, poprzez stosowanie ofert cenowych, wpływać na poziom zainteresowania proponowanych przez nich produktów i usług, a w ten sposób dążyć do zwiększenia swoich zysków.
W ocenie Sejmu, wskazany w skardze konstytucyjnej zakaz reklamy aptek jest też zgodny z art. 54 ust. 1 Konstytucji, dotyczącym wolności rozpowszechniania informacji związanych z działalnością gospodarczą podmiotów prowadzących apteki, bowiem jest zgodny z dopuszczalnym ograniczaniem praw i wolności, o którym mowa w art. 31 ust. 3 Konstytucji.
"Zakaz ten skutecznie umożliwia ograniczenie perswazyjnego wpływu reklamy na decyzję konsumentów" - oceniono.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych