Spór o zlecenie reklamy aptek. Sąd: właściciele nie mieli interesu, by reklamować konkurencyjne placówki

PRAWO

Autor: orzeczenia.nsa.gov.pl/ rynekaptek.pl   14-12-2020, 08:01

Spór o zlecenie reklamy aptek. Sąd: właściciele nie mieli interesu, by reklamować konkurencyjne placówki Zdaniem GIF, celem działania spółki było rozpowszechnienie wśród lokalnych społeczności informacji o rozpoczęciu działalności nowych, należących do niej aptek (fot. Pixabay)

Spółka prowadząca apteki próbowała przekonać sąd, że to konkurencja zleciła wydrukowanie broszur, w których zawarte były ceny leków i suplementów, gdzie na tle zestawionych aptek, apteki prowadzone przez spółkę zostały wskazane jako najtańsze i najatrakcyjniejsze.

1 grudnia 2014 r. do Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego wpłynęło pismo prezesa jednej z izb aptekarskich z informacją, iż do skrzynek pocztowych mieszkańców miasta wrzucana jest broszura z zestawieniem cen produktów oferowanych w aptekach. Z zestawienia wynikało, że apteka jednej ze spółek oferuje produkty w bardzo atrakcyjnych cenach. W ocenie izby aptekarskiej, treść broszury stanowiła formę reklamy tej apteki.

WIF zawiadomił spółkę prowadzącą apteki o wszczęciu postępowania w przedmiocie złamania zakazu reklamy aptek. Spółka odpowiedziała, że jest zaskoczona funkcjonowaniem w obrocie wspomnianej broszury. Podała, że nie dokonywała wydruku ani kolportażu tej broszury, nie przekazała jej wydawcy (bądź innemu przedsiębiorcy) informacji dotyczącej oferty cenowej obowiązującej w prowadzonej przez nią aptece, między spółką a wydawcą nie został zawarty stosunek zobowiązaniowy.

Podobna wymiana opinii odbyła się między WIF na terenie innego województwa, gdzie ukazała się podobna broszura, wskazując na aptekę należącą do tej spółki.

"Z zestawień cenowych w przewodnikach jednoznacznie wynikała, że tylko prowadzone przez spółkę apteki posiadają wszystkie z wymienionych w broszurze produkty, których ceny są w wielu przypadkach kilkunastokrotnie niższe w stosunku do pozostałych porównywanych aptek" - napisał WIF.

Tłumaczenie spółki było analogiczne, jak w poprzednim przypadku.

GIF nie miał wątpliwości, że doszło to złamania zakazu reklamy apteki. "Tabelaryczne zestawienie produktów leczniczych i suplementów diety wraz z cenami w poszczególnych aptekach, gdzie na tle zestawionych aptek, apteki prowadzone przez spółkę zostały wskazane jako najtańsze i najatrakcyjniejsze, miało na celu zwiększenie sprzedaży w tych aptekach poprzez wskazanie niskich cen produktów leczniczych i suplementów diety możliwych do nabycia w aptekach spółki".

comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH