Sposób na złej jakości suplementy: urzędowa kontrola i drakońskie kary

PRAWO

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   30-08-2017, 16:01

Sposób na złej jakości suplementy: urzędowa kontrola i drakońskie kary Według prognozy na 2017 rok – wartość rynku suplementów diety przekroczy już 4 mld zł

Uważam za porażkę, że obecnie w ogóle mówimy o suplementach diety. Mamy XXI wiek i wiele możliwości zapewnienia ludziom prawidłowego odżywiania. Jeśli faktycznie zachodzi konieczność zażycia suplementu, to powinno to odbywać się jedynie na zalecenie lekarza – mówi Jarosław Pinkas.


Konsument wyedukowany na reklamach
Marek Tomków, wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej zwrócił z kolei uwagę na problem, z którym borykają się farmaceuci, kiedy w aptece pojawia się konsument wyedukowany na reklamach. –Reklamy często sugerują, że suplementy są lepsze niż leki. Trudno jest przekonać taką osobę do zmiany nastawienia. Szczególnie gdy jest mowa o produktach dla dzieci. Porady farmaceuty mogą mieć skutek odwrotny od oczekiwanego. U nabywcy – w tym przypadku kobiety – może powstać wrażenie, że jest „wyrodną” matką, która nie chce kupić swojemu dziecku tak niezbędnego według reklamy produktu – opisywał wiceszef NRA.

Zwrócił również uwagę, że dystrybucja i rozwój tego rynku poszły w niewłaściwą stronę i często służy wykorzystywaniu do promocji marek własnych: - Chcielibyśmy takich regulacji, które nie będą służyć reklamie takich marek czy sieci aptek.

Prof. Małgorzata Kozłowska – Wojciechowska podkreślała, że farmaceuta w aptece powinien być źródłem rzetelnej informacji. Tyle, że w obecnej sytuacji sami farmaceuci mają problem z dostępem do wiarygodnych informacji o suplementach. Marek Tomków opowiedział się za obecnością w aptekach jedynie certyfikowanych produktów. Jednak jak na razie nie ma nawet instytucji, która mogłaby wydawać takie certyfikaty, gwarantując, że opatrzone nimi produkty spełniają kryteria jakościowe.

Jak wynika z raportu, rynek suplementów diety z roku na rok rośnie. W 2011 roku wartość tego rynku wynosiła 2,93 mld zł. W 2016 – 3,83 mld zł. Według prognozy na 2017 rok – wartość tego rynku przekroczy już 4 mld zł. Oznacza to sprzedaż ponad 200 mln opakowań suplementów diety.

Rosła też liczba produktów rejestrowanych przez GIS. Od 2007 roku łącznie wpisano do rejestru ok. 30 tys. Produktów zgłoszonych jako suplementy. W latach 2013-2015 rejestrowano 3-4 tys. suplementów rocznie, podczas gdy w 2016 było to już 7,4 tys. produktów. Dane Komisji Europejskiej wskazują, że w latach 1997-2015 polski rynek suplementów diety wzrósł o 219 proc. i był to najwyższy wzrost wśród wszystkich państw UE.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH