Suplementy: czy kodeks dobrych praktyk sprawdzi się w praktyce?

PRAWO

Autor: rp.pl/rynekaptek.pl   06-07-2017, 16:00

Suplementy: czy kodeks dobrych praktyk sprawdzi się w praktyce? Fot. Adobe Stock. Data Dodania: 16 grudnia 2022

Przyjęty niedawno kodeks dobrych praktyk reklamy suplementów diety, który opracowały organizacje zrzeszające producentów suplementów, stanowi ciekawy przykład istotnej dla rynku i konsumentów branżowej samoregulacji – pisze prawnik Grzegorz J. Wąsiewski dla Rzeczpospolitej.

O tym, czy się sprawdzi, zdecyduje praktyka - ocenia.

Kodeks reguluje zasady prowadzenia reklam suplementów diety przez podmioty działające na rynku tych suplementów.

Jego postanowienia znajdują zastosowanie wyłącznie do reklamy suplementów diety kierowanej w jakiejkolwiek formie do konsumenta - reklamę zdefiniowano w kodeksie jako każde działanie dotyczące konkretnego suplementu diety, skierowane do konsumentów, w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, mające na celu pośrednie lub bezpośrednie zwiększenie sprzedaży suplementów.

Nie stosuje się natomiast kodeksu do kwestii związanych z opakowaniem czy innych informacji niebędących reklamą.

Kodeks nakazuje, aby reklamy suplementów diety zawierały wyraźne określenie „suplement diety", a także aby w reklamie suplementu diety nie był wykorzystywany wizerunek lub rekomendacja rzeczywistego lub fikcyjnego lekarza, farmaceuty czy pielęgniarki.

- Skuteczność definiowania i egzekwowania norm etycznych w dużej mierze zależy od środowiska, którego dotyczą. Dostrzegają tę trudność autorzy kodeksu, wskazując w preambule, iż „reklama suplementów diety powinna być zgodna z dobrymi obyczajami, tj. normami moralnymi i zwyczajowymi stosowanymi w działalności gospodarczej – wskazuje prawnik.

Normy pozaprawne są sankcjonowane raczej ostracyzmem środowiskowym i społecznym, niż egzekwowane przez środki przymusu – dodaje.

Więcej: www.rp.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH