
Projekt ustawy o jawności życia publicznego zakłada wprowadzenie w zasadzie nieograniczonego i bezwarunkowego dostępu do informacji publicznej, w tym do uzyskania informacji przetworzonej - uważa Justyna Stefańczyk-Kaczmarzyk, radca prawny, partner kancelarii Kondrat.
Jest to istotna zmiana w porównaniu z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej, które zakładają uprawnienie uzyskania informacji publicznej, w tym informacji przetworzonej, ale tylko w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego. Ustawa o jżp wyeliminuje więc konieczność wykazania przesłanki szczególnej istotności dla interesu publicznego w przypadku wnioskowania o udostępnienie informacji przetworzonej.
Istotne również jest odmienne uregulowane w ustawie o jżp ograniczeń w prawie dostępu do informacji publicznej. Prawo dostępu do informacji publicznej podlegać będzie ograniczeniu m.in. ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ograniczenie to nie będzie jednak dotyczyć m.in. postępowań administracyjnych. Biorąc pod uwagę literalne brzmienie projektowanych przepisów o jżp, powyższe można rozumieć w ten sposób, że jakiekolwiek dokumenty znajdujące się w aktach postępowania administracyjnego (czy pochodzące od organu czy od strony), będą mogły być każdemu udostępnione w trybie dostępu do informacji publicznej. Bez względu na to, czy będą stanowić tajemnicę przedsiębiorcy.
W kontekście refundacji wskazać więc trzeba, że będą to wszystkie dokumenty złożone w toku ubiegania się o udzielenie refundacji oraz sama decyzja refundacyjna, zawierająca m.in. instrumenty dzielenia ryzyka.
Prawo do informacji bez ograniczeń?
Dla porównania należy wskazać, że obecne przepisy także przewidują, że prawo do informacji publicznej podlega pewnym ograniczeniom. Zgodnie z tymi przepisami, nie można ograniczać dostępu do informacji o sprawach rozstrzyganych w postępowaniu przed organami państwa, w szczególności w postępowaniu administracyjnym, karnym lub cywilnym, ze względu na ochronę interesu strony, jeżeli postępowanie dotyczy władz publicznych lub innych podmiotów wykonujących zadania publiczne albo osób pełniących funkcje publiczne - w zakresie tych zadań lub funkcji, jednakże z zastrzeżeniem art. 5 ust. 1, 2 i 2a ustawy o dostępie do informacji publicznej, tj. także z zastrzeżeniem tajemnicy przedsiębiorcy.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych