Wyrok może być korzystny dla małych aptek

PRAWO

Autor: SIA/ rynekaptek.pl   10-08-2020, 11:02

Wyrok może być korzystny dla małych aptek Nie podzielam opinii, że ten wyrok stanowi zwycięstwo w kwestii stosowania zakazu reklamy aptek, na pewno stanowi jasne wskazanie, co nie jest reklamą apteki, ale z racjonalnego punktu widzenia i wcześniej tak należało zakaz reklamy apteki rozumieć, zamiast dokonywać jego nadinterpretacji - ocennia prawnik (fot. Pixabay)

12 marca 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, w którym uznał, że informowanie o adresie oraz godzinach pracy apteki nie jest reklamą - przypomina Śląska Izba Aptekarska. Ten wyrok stanowi jasne wskazanie, co nie jest reklamą apteki - ocenia mec. Krystian Szulc.

Jak informuje we wpisie mec. Krystian Szulc, radca prawny Śląskiej Izby Aptekarskiej, przedsiębiorca informował o godzinach pracy i adresie nowo otwartej apteki za pomocą kalendarzyków i baneru informacyjnego na przyczepie samochodu osobowego.

WIF, GIF i WSA uznały takie działanie za sprzeczne z art. 94a ustawy Prawo farmaceutyczne, a wymierzoną na podstawie art. 129b tej ustawy karę uznały za zasadną.

NSA dokonał analizy prawnej i wskazał, że art. 94a należy rozpatrywać w kontekście art. 52 ustawy Prawo farmaceutyczne, który mówi o reklamie produktów leczniczych.

NSA wskazał, że odwołując się do art. 52 ust. 1 p.f., uznać należy, że reklamą jest działalność sprzedawcy polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do określonego zachowania się nabywcy, mająca na celu zwiększenie jego obrotów.

Następnie NSA wskazał, że nawet jeżeli cel zamieszczenia informacji zgodnej z art. 94a można uznać za zbliżony do reklamy i mający zwrócić uwagę odbiorców na tę aptekę, to z woli ustawodawcy te konkretne informacje, o których mowa w art. 94a nie są reklamą apteki.

"Niewątpliwie bowiem informacja o nazwie i lokalizacji oraz godzinach pracy apteki zawiera się w katalogu działań reklamowych, jednakże z mocy art. 94a ust. 1 zda. 2 p.f. informacja ta wyłączona jest z zakazu reklamy apteki, przy czym wyłączenie to dotyczy ściśle treści dotyczącej informacji o nazwie i lokalizacji oraz godzinach pracy apteki" - ocenił.

- Z takim poglądem Naczelnego Sądu Administracyjnego należy się zgodzić. Z praktyki ponadto uważam, że jest to wyrok paradoksalnie korzystny dla małych aptek, które były i są słabszym uczestnikiem gry rynkowej od dużych graczy, którzy i tak zakazy reklamy aptek starają się omijać.
Teraz i małe apteki mają pełną możliwość informowania o tym, na co art. 94a pozwala - uważa mec. Szulc.

- Wyrażam pogląd, że pomimo tego wyroku WSA, jeżeli nazwa apteki jest reklamą np. "Apteka niskich cen" eksponowanie tej nazwy - zazwyczaj kiedyś błędnie nadanej przez WIF - jest reklamą, której art. 94a zakazuje oraz że w sytuacji stałych cen leków refundowanych jest to nazwa kłamliwa gdyż nie ma informacji, że inne ceny mogą dotyczyć tylko leków nierefundowanych (OTC) - dodaje.

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH