Wywiad w gazecie biznesowej o aptekach to też ich reklama?

PRAWO

Autor: WIF Kielce/ rynekaptek.pl   04-08-2020, 08:31

Wywiad w gazecie biznesowej o aptekach to też ich reklama? 37 tys. zł kary za wywiad udzielony magazynowi Forbes (fot. Pixabay)

Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny ukarał przedsiębiorcę prowadzącego apteki karą w wysokości 37 tys. zł za prowadzenie reklamy aptek za pomocą wywiadu, którego udzielił jednemu z magazynów.

Jak poinformował mgr. farm, tym przedsiębiorcą jest Jan Zając – założyciel i właściciel sieci drogerii i aptek Ziko, a materiał ukazał się w magazynie Forbes pod tytułem "Lekiem dla aptek są przejęcia rywali. Chętnych na sprzedaż swojego biznesu nie brakuje".

W decyzji WIF czytamy, że informację o artykule skierował GIF, ze wskazaniem zbadania czy artykuł nie narusza zakazu reklamowania 37 aptek ogólnodostępnych zlokalizowanych na terenie woj. śląskiego.

W ocenie przedsiębiorcy, apteka funkcjonuje niejako na dwóch płaszczyznach: biznesowej jako przedsiębiorca oraz zdrowotnej jako placówka ochrony zdrowia publicznego.

Z jednej strony apteka jest przedsiębiorstwem, które musi brać pod uwagę ekonomiczne realia, a przedsiębiorca ma konstytucyjnie zagwarantowaną swobodę działalności gospodarczej. Z drugiej strony, jako placówka ochrony zdrowia publicznego musi oferować usługi farmaceutyczne. W związku z tym wprowadzony został zakaz reklamy apteki, a  reklamowania się jako podmiotu oferującego usługi farmaceutyczne.

Wskazał też, iż magazyn, w którym opublikowano wywiad, jest magazynem o tematyce ekonomiczno-biznesowej, dedykowanym co do zasady i profilu pisma,przedsiębiorcom. Specyfika periodyku uniemożliwia zakwalifikowanie go jako tzw.magazynu life stylowego, po który mogliby sięgnąć pacjenci apteki.

"Przeciwnie, ściśle biznesowy profil czasopisma wskazuje, że artykuły w nim zawarte dedykowane są przedsiębiorcom. Fakt ten powoduje, że materiał prasowy miał charakter odnoszący się ściśle do biznesowej strony przedsiębiorstwa i reklamował je jako prężnie rozwijającą się firmę, z którą warto nawiązywać kontakty biznesowe. Można przyjąć, że artykuł jest także skierowany do potencjalnych partnerów handlowych czy biznesowych, w tym do dostawców(producentów) czy potencjalnych franczyzobiorców" - dodał.

WIF jednak nie zgodził się z tą argumentacją. Powołuje się na zdania z tekstu, że "tym roku apteki odwiedzi 18 mln pacjentów, że apteki w związku z tym przechowują więcej leków niż konkurencja, dzięki czemu pacjenci mają większe szanse znaleźć w aptekach produkt, którego poszukują"

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH