Z umowy reklamy leku wyszła reklama sieci aptek

PRAWO

Autor: wif.katowice.pl/ rynekaptek.pl   31-12-2020, 09:32

Z umowy reklamy leku wyszła reklama sieci aptek Sieć aptek pod pozorem prowadzenia reklamy produktów leczniczych w istocie prowadziła reklamę swojej apteki - uznał WIF (fot. Pixabay)

Śląski WIF rozstrzygał sprawę reklamy apteki. W trakcie postępowania okazało się, że zamiast realizować umowę marketingową zleconą przez producentów leków na reklamę ich produktów, sieć aptek zmieniła treść, np. dodając cenę leków, która mogła już stanowić reklamę tej sieci.

Podstawą zajęcia się przez inspekcję farmaceutyczną sprawą były plakaty wystawione w aptece, na których umieszczono zdjęcia produktów leczniczych wraz z informacjami o ich zastosowaniu i ceną, napisaną większą czcionką w kolorze białym, umieszczoną na pomarańczowym tle.

Zachodziło podejrzenie złamania zakazu reklamy apteki. Jak wyjaśnił właściciel placówki, plakaty dostępne w aptece stanowiły informację producentów i umieszczone zostały na ich zlecenie - pisemne lub ustne. W toku dalszego postępowania wyjaśniono, że spółce prowadzącej aptekę zlecono działania w zakresie prowadzenia reklamy produktów będących w ofercie sprzedaży zlecającego, w szczególności polegającej na publikacji modułów reklamowych m.in. na plakatach, ulotkach, lub materiałach informacyjnych.

WIF zwrócił się do producentów leków zlecających reklamę o wyjaśnienia czy sieci aptek zostało udzielone pozwolenie na umieszczenie zdjęcia produktu leczniczego, wraz informacją o jego działaniu i ceną sprzedaży.

Potwierdzono zgodność informacji zamieszczonych na plakatach ze zleceniem reklamy produktu leczniczego jedynie w przypadku jednego produktu leczniczego - firma potwierdziła, że sieci zlecono prowadzenie reklamy jej leku - na plakacie mogło być umieszczone zdjęcie produktu wraz informacjami o jego składzie i zastosowaniu oraz ceną.

Pozostałe firmy, których leki były prezentowane na plakatach, a do których WIF zwrócił się w toku postępowania o złożenie wyjaśnień wskazały, że zlecenia prowadzenia reklamy produktów leczniczych nie obejmowały podawania w materiałach reklamowych informacji o cenie sprzedaży leków.

Zdaniem Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w Katowicach, pacjent może odebrać taki komunikat nie tylko jako reklamę leku, ale też reklamę działalności apteki,w której takie materiały się znajdują.

W związku z tym WIF, iż sieć aptek pod pozorem prowadzenia reklamy produktów leczniczych w istocie prowadziła reklamę swojej apteki, prezentując w atrakcyjnej formie – kolorowych, dużych plakatów reklamowych, ofertę handlową apteki, co niewątpliwie należy uznać za prowadzenie niedozwolonej reklamy apteki.

Nałożył na placówkę 2 tys. zł kary. (DNA.8521.331.2016)

Więcej: http://www.wif.katowice.pl/

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH