XVII FORUM RYNKU ZDROWIA - NA ŻYWO

18-19 października 2021  •  WARSZAWA

Sesja inauguracyjna. Między falami epidemii – przegląd rządowych i ministerialnych strategii rozwoju systemu ochrony zdrowia w Polsce

PRZEJDŹ DO STRONY TRANSMISJI

Zakaz reklamy leczenia jamy ustnej i zębów niezgodny z przepisami UE

PRAWO

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   05-05-2017, 08:29

Zakaz reklamy leczenia jamy ustnej i zębów niezgodny z przepisami UE TS potwierdził, że przepisy zakazujące reklamy online promującej leczenie stomatologiczne (w tym także stron internetowych tworzonych przez dentystów) są sprzeczne z dyrektywą o handlu elektronicznym

Trybunał Sprawiedliwości UE uznał w czwartek (4 maja), że zakaz reklamy leczenia jamy ustnej i zębów obowiązujący w Belgii, jest niezgodny z przepisami Unii. Państwo może wymagać od lekarzy etycznego postępowania, ale nie może zabronić promowania usług.

Trybunał rozpatrywał sprawę belgijskiego dentysty Luca Vanderborghta, który przez prawie 10 lat reklamował swoje usługi medyczne. Stomatolog umieścił przed gabinetem tablicę informacyjną, na której podawał swoje nazwisko, zawód dentysty, adres strony internetowej i numer kontaktowy do gabinetu.

Dentysta ponadto stworzył stronę internetową, na której informował pacjentów o zabiegach, jakie wykonywał u siebie w gabinecie. Wreszcie, umieścił też ogłoszenia w lokalnej prasie.

Skargę na Vanderborghta złożyło stowarzyszenie zawodowe lekarzy dentystów Verbond der Vlaamse Tandartsen (VVT), argumentujące, że prawo belgijskie całkowicie zakazuje wszelkiej reklamy leczenia zębów i jamy ustnej oraz ustanawia wymogi dyskrecji w odniesieniu do szyldów gabinetów dentystycznych. Wobec stomatologa zostało wszczęte postępowanie karne.

Vanderborght bronił się, twierdząc, że przepisy belgijskie dotyczące reklamy leczenia stomatologicznego są sprzeczne z prawem Unii, a w szczególności z dyrektywą o handlu elektronicznym i regulacjami o swobodnym przepływie usług.

Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu, do którego trafiła sprawa Belga, w czwartkowym wyroku przyznał rację Vanderborghtowi. TS potwierdził, że przepisy zakazujące reklamy online promującej leczenie stomatologiczne (w tym także stron internetowych tworzonych przez dentystów) są sprzeczne z dyrektywą o handlu elektronicznym.

Zdaniem Trybunału zasady wykonywania zawodu mogą co prawda określać, jak lekarz powinien promować swoje usługi, nie mogą jednak tej promocji całkowicie zakazać. Po drugie, omawiane przepisy belgijskie ograniczają prawo do swobodnego świadczenia usług, bo - jak podkreślił Trybunał - "zakaz reklamy danej działalności może ograniczyć osobom, które tę działalność wykonują, możliwość zaprezentowania się potencjalnym klientom i promowania usług, które zamierzają im zaoferować".

Trybunał przyznał co prawda, że celem przepisów takich jak belgijskie jest ochrona zdrowia publicznego i godności zawodu lekarza. Intensywne używanie reklamy lub wybór agresywnych przekazów reklamowych mogą wprowadzać pacjentów w błąd, pogarszać wizerunek stomatologów, naruszać relacje pomiędzy lekarzem a pacjentem, a w ostateczności szkodzić ochronie zdrowia i naruszać reputację lekarzy.

Mimo to, jak przyznał Trybunał, państwo powinno stosować mniej restrykcyjne i bardziej wyważone środki, np. określić, w jaki sposób lekarze mogą promować swoje usługi. Natomiast całkowity zakaz wszelkiej reklamy wykracza poza to, co jest konieczne do realizacji zamierzonych celów, i jest zwyczajnie niezgodny z prawem Wspólnoty.

Jowita Kiwnik Pargana (PAP)

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH