
Trudno jest znaleźć racjonalny powód zakwalifikowania leków i suplementów diety jako towarów szkodliwych dla zdrowia. Są to legalnie dopuszczone do obrotu produkty - przypomina ZPP. Rząd planuje objąć reklamy tych preparatów nowym podatkiem mediowym.
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców apeluje o odstąpienie od prac nad nowym podatkiem reklamowym.
"Proponowany podatek byłby już kolejnym nowym obowiązkiem fiskalnym dla firm, wprowadzonym w relatywnie krótkim czasie, mimo pierwszej od trzydziestu lat recesji gospodarczej w Polsce" - informuje organizacja przedsiębiorców.
W informacji odnoszą się m.in. do "towarów kwalifikowanych", których reklama ma być objęta wyższą stawką podatku.
Podwójne opodatkowanie
W tym przypadku - ich zdaniem - nie podano żadnego uzasadnienia dla podjęcia akurat takiej decyzji:
"Jedynie w komunikacie towarzyszącym opublikowanemu projektowi wraz z uzasadnieniem, znaleźć można informację, że wyższą stawką objęte będą przychody z reklam towarów "szkodliwych dla zdrowia".
Jest to kryterium zaskakujące, głównie z uwagi na wybrane w ramach jego stosowania produkty. Napoje zawierające substancje słodzące są już w tym momencie objęte podatkiem cukrowym, z którego wpływy, zgodnie z ustawą, zasilają w większej części Narodowy Fundusz Zdrowia. W samym tylko styczniu producenci napojów odprowadzili opłatę cukrową na Fundusz w wysokości kilkudziesięciu milionów złotych. Propozycja zatem, by ponownie obejmować je dodatkową daniną, również zasilającą NFZ, jest niemożliwa do zaakceptowania i doprowadza w praktyce do wielokrotnego opodatkowania tego samego produktu.
Leki jako towar szkodliwy dla zdrowia
Analogicznie trudno jest znaleźć racjonalny powód, a sam projektodawca w tym nie pomaga, nie przytaczając żadnych argumentów wspierających swój wybór, zakwalifikowania leków i suplementów diety jako „towary szkodliwe dla zdrowia”. Stwierdzenie, że legalnie dopuszczone do obrotu produkty lecznicze, czy podlegające procedurze rejestracji i nadzorowi GIS suplementy diety, są towarami szkodliwymi dla zdrowia, jest niedopuszczalne i pozbawione jakichkolwiek podstaw merytorycznych.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych