Od afery z Corhydronem nie stworzono procedury wycofania leku z poziomu pacjenta

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Mariusz Politowicz/ rynekaptek.pl   15-09-2016, 08:02

Od afery z Corhydronem nie stworzono procedury wycofania leku z poziomu pacjenta Mgr farm. ocenia sposób wycofywania serii leku z obrotu

Proteza, jaką jest metoda zaproponowana przez Sanofi i zaakceptowana przez MZ, urąga logice, prawu oraz obraża inteligencję farmaceutów. Na dodatek, w ślad za apelem resortu zdrowia, naraża ich na utratę zezwolenia na prowadzenie apteki - zauważa Mariusz Politowicz.

Kilka dni temu w Polsce wybuchła afera związana z lekiem Neurol zapakowanym w pudełka od leku Atram. Abstrahując od faktycznych przyczyn podmiany blistrów z tabletkami, można obserwować jak pod mikroskopem, czym kończy się brak na właściwych miejscach odpowiedniej liczby właściwie umocowanych i decyzyjnych ludzi – farmaceutów - dodaje mgr farm. Mariusz Politowicz, skarbnik Kaliskiej OIA i członek jej Prezydium, członek NRA, szef Zespołu ds. dyżurów przy NRA, kierownik i właściciel apteki "Pod Wagą" w Pleszewie. 

Należy przypomnieć, że w 2006 r. była podobna afera. Dotyczyła leku Corhydron. Zamiast niego w ampułkach znalazł się zupełnie inny lek, co przynajmniej w jednym przypadku zakończyło się zgonem pacjenta. Ówczesny minister zdrowia, nieżyjący już Zbiegniew Religa publicznie zaapelował wtedy do aptek i aptekarzy, aby w trosce o bezpieczeństwo ludzi przyjmowali od nich wycofywany Corhydron i zwracali za niego pieniądze, nawet jeśli nie był nabywany w ich aptekach. Rząd miał się potem rozliczyć z aptekami. Niestety do dziś apteki nie otrzymały grosza, choć ciągłość władzy zobowiązuje. Jak więc uwierzyć w zapewnienia dotyczące zwrotów za Atram?

W międzyczasie zestresowani i nie rozumiejący sytuacji policjanci objeżdżali apteki i za pokwitowaniem odbierali z nich nieszczęsny lek. Wykonywali bezpłatnie to, co i tak by zrobili kierowcy z hurtowni.

Procedura wycofania leku z obrotu aptecznego jest relatywnie prosta, a magister farmacji wie co i dlaczego należy zrobić. W uproszczeniu: lek trzeba odseparować od innych, zapakować i wraz z urzędowo określonym protokołem odesłać do hurtowni, w której był zakupiony. W międzyczasie o wycofaniu leku apteka informuje np. gabinety lub przychodnie lekarskie, którym sprzedała go na tzw. apteczki. Czyli sytuacja się powtarza, a więc gabinet zwraca lek do apteki, apteka w ciągu 60 dni od komunikatu o wycofaniu do hurtowni, a ta do producenta. W ślad za tym wędrują faktury korygujące, więc nikt z uczestników obrotu nie jest poszkodowany finansowo.

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH