Spece od sprzedawania śniegu Eskimosom

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Mariusz Politowicz/ rynekaptek.pl   27-07-2016, 11:36

Spece od sprzedawania śniegu Eskimosom Farmaceuta o kodeksie etyki producentów suplementów diety w zakresie ich reklamy

Nie wolno wierzyć ludziom, którzy mówią białe, a robią czarne. Czy wataha wilków zbuduje bezpieczną owczarnię? - pyta mgr farm.Mariusz Politowicz, komentując pomysł  zleceniodawcy reklam leków i suplementów o stworzeniu własnego kodeksu etyki.

Z niejakim rozbawieniem, ale i zażenowaniem przeczytałem niedawno, że zleceniodawcy reklam leków i suplementów chcą stworzyć swój własny "kodeks etyki" - pisze mgr farm. Mariusz Politowicz, skarbnik Kaliskiej OIA i członek jej Prezydium, członek NRA, szef Zespołu ds. dyżurów przy NRA, kierownik i właściciel apteki "Pod Wagą" w Pleszewie.

Już sama nazwa nie pasuje do branży, bo wewnętrzne kodeksy tworzone są dla i przez grupy rozumiejące ich wagę. Czasami istnieją "od zawsze" i są naturalnym elementem wykonywanej profesji. Społeczeństwa wiedziały, że bez wewnętrznych samoograniczeń niektóre zawody nie mogłyby istnieć. Prostacka chęć bogacenia się bez żadnych hamulców jest w stanie złamać wszelkie normy. Tylko "prawo moralne we mnie" ma szansę postawić tamę chciwości.

Choroba zbyt spokojnych małżowin usznych
W dawnych wiekach szarlatan lub kłamca w celu "leczniczym" sprzedawał tzw. "żywą wodę" lub "sproszkowane kopytko osiołka, na którym Maria z Dzieciątkiem uciekała przed Żydami". Ówcześni ludzie wierzyli, kupowali i - co oczywiste - nie zdrowieli lub umierali. Na dodatek bez podstępnie wyłudzonych pieniędzy. Władcy zrozumieli ogrom niebezpieczeństwa dla swych poddanych i dążyli do ich poprawnego leczenia. Tak doszło do rozdziału zawodów lekarza i aptekarza czyli farmaceuty pracującego w aptece. Deklaracja z Melfi (1241 r.) jest przyjmowana jako cezura.

W potocznym rozumieniu reklama służy wytworzeniu w nabywcy chęci nabycia towaru lub usługi. W bardziej rozwiniętej formie służy stworzeniu nowej potrzeby. Wyobraźmy sobie, że ktoś kreatywny i przedsiębiorczy (gorzki żart) ma pomysł na wyprodukowanie tabletek ze sproszkowaną rośliną o obco brzmiącej nazwie. Żeby je sprzedać wymyśla pseudochorobę, a przez sugestywny przekaz i nazwę uzyskuje spodziewany efekt. Tym sposobem wprowadzony w błąd odbiorca reklamy uświadamia sobie, że i on ma chorobę zbyt spokojnych małżowin usznych. Niesamowite! Trochę podobnie zareagował mieszczanin, który stawał się szlachcicem.

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH