
Dzisiejsze uwarunkowania w aptekach, choćby te lokalowe, utrudniają skoordynowaną opiekę farmaceutyczną. Pacjenci nie mają możliwości porozmawiania z farmaceutą na osobności, apteka nie zapewnia żadnej intymności - zauważa dr Anna Staniszewska, prezes Fundacji Obywatele Zdrowo Zaangażowani.
Opieka farmaceutyczna jest pozytywnym trendem, dlatego warto kibicować pracom nad wypracowaniem jej kształtu. Przyniesie wiele ważnych zmian, przyczyniając się przede wszystkim samym pacjentom.
Z uwagi na to, że wciąż mamy do czynienia z niewydolnością systemu opieki zdrowotnej, w tym z długimi kolejkami do lekarzy, utrudnionym dostępem do specjalistów - sytuacja powoduje, że należy sprawniej zająć się tymi „oczekującymi na pomoc” pacjentami.
Do farmaceuty zdecydowanie szybciej jesteśmy w stanie się dostać, poprosić o poradę w chwili, gdy pilnie jej potrzebujemy.
Opieka farmaceutyczna może być więc odpowiedzią na tę trudną sytuację w służbie zdrowia. Zwłaszcza, gdy pacjent zmaga się z drobnymi dolegliwościami i nie ma możliwości natychmiastowego udania się na wizytę do lekarza.
Farmaceuta może wówczas doradzić w zakresie doraźnego zastosowania leków, zaoferować formę leczenia, poinformować możliwych skutkach ubocznych, doradzić w kwestii zastosowania suplementów diety jako terapii wspomagającej.
Jeżeli chodzi o poważniejsze schorzenia, należy pamiętać, że farmaceuci nie zastąpią lekarzy specjalistów, gdyż nie mają dostępu do dokumentacji medycznej pacjenta. Nie mogą też zlecić jakichkolwiek badań.
Należy również podkreślić, że farmaceuta - świadcząc opiekę - nie powinien wybierać, komu poświęcić więcej uwagi udzielając porady. Czy w większym stopniu skupić się na seniorze niż na młodej pracującej dziewczynie.
W medycynie tak samo w farmacji, nigdy nie generalizuje się pacjentów – ze względu na wiek, płeć czy wyznanie.
Jednak faktem jest, że seniorzy stanowią bardzo specyficzną grupę w społeczeństwie. Z racji tego, że przyjmują dziennie nawet kilkanaście różnych lekarstw, powinno się im poświęcać więcej czasu. Starsze osoby zwykle mają większe trudności ze zrozumieniem pewnych treści, zwłaszcza informacji umieszczonych w ulotce i na opakowaniu leków.
Z naszych obserwacji wynika, że pacjenci, którzy stale zmagają się z tym samym schorzeniem lub którzy doznają tych samych dolegliwości co jakiś czas wiedzą, jaki preparat mogą zastosować. Dla nich nie ma znaczenia miejsce zakupu leków – czy jest to apteka czy rynek pozaapteczny. Są przekonani o skuteczności dotychczas przyjmowanego środka, nie potrzebują więc dodatkowych porad.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych