Uleczyć rynek suplementów diety

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Walenty Zajdel/ rynekaptek.pl   27-02-2017, 08:01

Uleczyć rynek suplementów diety Walenty Zajdem proponuje kilka rozwiązań dot. rynku suplementów diety

Firma wprowadzając do sprzedaży suplement diety, nie musi udowodnić, że ten działa, zaś chcąc go wycofać z obrotu, trzeba udowodnić, że szkodzi. To jest absurd. Dlatego zasadne byłoby wprowadzenie procedury certyfikacji w miejsce notyfikacji – proponuje Walenty Zajdel.


Wprowadzenie zakazu stosowania techniki marek parasolowych
Technika marek parasolowych polega na sprzedaży całych linii produktowych pod jednym znakiem towarowym tzw. znakiem parasolowym. Pod tym samym znakiem sprzedawane są zarówno produkty lecznicze, jak też suplementy diety, czy wyroby medyczne. Strategia marek parasolowych na rynku farmaceutycznym jest nadużywana i budzi wiele wątpliwości prawnych, w szczególności w przedmiocie dopuszczalnego zakresu upodabniania do siebie produktów należących do różnych kategorii. Budzi to poważne obawy w przedmiocie bezpieczeństwa konsumentów i pacjentów.

Suplementy diety są środkami spożywczymi, których celem jest uzupełnienie normalnej diety. Suplementy diety nie są lekami, nie leczą ani nie zapobiegają chorobom. Trzeba wyraźnie podkreślić, że utożsamianie suplementów diety z lekami jest podstawowym błędem popełnianym przez konsumentów i pacjentów. Ryzyko błędu konsumenta w sposób znaczący podnosi wspólna reklama leku i suplementu diety, szczególnie jeżeli oznaczone są one tym samym znakiem towarowym.

Konsument może bowiem wyciągnąć z tego wniosek, że w rzeczywistości takie produkty są wzajemnie wymienne. Reklamy suplementów diety są nierzetelne, upodabniają suplement do leku, wprowadzają w błąd, obiecują leczyć nawet nieistniejące choroby.

Aktualnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi 7 postępowań w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów dotyczące reklam suplementów diety. Należy podkreślić, że wprowadzenie zakazu stosowania techniki marek parasolowych nie ograniczy swobody działalności gospodarczej, ponieważ produkty w dalszym ciągu będą mogły być wytwarzane oraz reklamowane, ale pod różnymi nazwami handlowymi dla suplementów diety, produktów leczniczych czy wyrobów medycznych.

Wprowadzenie procedury wydawania zgody na rozpoczęcie emisji spotów reklamowych
W mediach jest wszechobecna reklama suplementów diety oraz leków OTC. W telewizji 25% wszystkich reklam stanowią reklamy suplementów diety i reklamy leków OTC – to duża nieprawidłowość. W stacjach radiowych aż 70% wszystkich reklam stanowią reklamy tej kategorii produktów - to już jest patologia, którą należy zwalczać.
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH