Uleczyć rynek suplementów diety

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Walenty Zajdel/ rynekaptek.pl   27-02-2017, 08:01

Uleczyć rynek suplementów diety Walenty Zajdem proponuje kilka rozwiązań dot. rynku suplementów diety

Firma wprowadzając do sprzedaży suplement diety, nie musi udowodnić, że ten działa, zaś chcąc go wycofać z obrotu, trzeba udowodnić, że szkodzi. To jest absurd. Dlatego zasadne byłoby wprowadzenie procedury certyfikacji w miejsce notyfikacji – proponuje Walenty Zajdel.


Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w swoim raporcie wykazuje, że ogólna liczba reklam w telewizji wzrosła tylko trzykrotnie, natomiast liczba reklam leków OTC, suplementów diety i wyrobów medycznych wzrosła aż dwudziestokrotnie. Wydatki na reklamę tej kategorii produktów ciągle rosną. W 2015 roku wytwórcy leków OTC oraz suplementów diety wydali na reklamę aż 5,46 miliarda złotych, co oznacza, że jest to największy rynek reklamowy w Polsce. Nie ma żadnego powodu, żeby rynek reklamy tej kategorii produktów był największym rynkiem reklamowym w Polsce.

Dynamicznie rośnie ilość spotów reklamowych suplementów diety. W 2014 roku wśród 10 najczęściej reklamowanych były tylko leki OTC, w 2015 roku: 7 leków OTC oraz 3 suplementy diety, w 2016 roku: 4 leki OTC, 5 suplementów diety oraz 1 wyrób medyczny.

Co sądzi Pan Minister Zdrowia o wszechobecnej reklamie w mediach? Nie wiadomo ponieważ w czasie kilkunastu miesięcy urzędowania Pan Minister Zdrowia w ogóle nie wypowiedział się na ten temat. Może nie widzieć, jeżeli nie ogląda telewizji, może nie słyszeć, jeżeli nie słucha radia. Natomiast powinien wiedzieć, jeżeli czyta raporty.

1 września 2016 r. został przekazany Panu Ministrowi Zdrowia raport Zespołu ds. uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych. Należy podkreślić, że projekt założeń do zmiany aktów prawnych zawartych w raporcie Zespołu jest zgodny z wnioskami dotyczącymi zmiany prawa zawartymi w raporcie NIK o suplementach diety. Aktualne regulacje są niewystarczające i nieskuteczne, brakuje merytorycznego nadzoru nad treścią reklam.

W związku z tym zasadne byłoby wprowadzenie procedury, że po sprawdzeniu zgodności z prawem Główny Inspektor Sanitarny lub Urząd Zdrowia Publicznego wydawałby zgodę na rozpoczęcie rozpowszechniania reklamy suplementów diety. W przypadku reklam leków OTC taką zgodę wydawałby Główny Inspektor Farmaceutyczny lub Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych.
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH