W całej rozciągłości popieramy krajową sieć onkologiczną

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: LJ   22-07-2021, 13:31

W całej rozciągłości popieramy krajową sieć onkologiczną Koordynowana opieka nad pacjentem nie tylko onkologicznym, ale również onkologicznym jest na całym świecie jest standardem, jest wyznacznikiem - mówi Szymon Chrostowski (fot. LJ)

Ważne jest to, żeby pacjent onkologiczny był prowadzony od samego początku: od rejestracji poprzez diagnostykę, poprzez leczenie, ale także poprzez właściwą komunikację - mówi Szymon Chrostowski.

Szymon Chrostowski, prezes Fundacji Wygrajmy Zdrowie i członek Krajowej Rady ds. Onkologii przy Ministrze Zdrowia, uczestniczył w konferencji Ministra Zdrowia, który przedstawił założenia projektu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (22 lipca).

Koordynowana opieka nad pacjentem nie tylko onkologicznym, ale również onkologicznym jest na całym świecie jest standardem, jest wyznacznikiem. To dzisiaj w wielu systemach ochrony zdrowia to właśnie pacjent jest w systemie w centrum i dzisiaj chcielibyśmy, żeby taki przekaz wybrzmiał.

Od roku, wspólnie z Dolnośląskim Centrum Onkologii, jako organizacje pacjenckie, jako instytuty, jako eksperci, jako towarzystwa naukowe, przeprowadziliśmy pilotaż takiego standardu opieki nad pacjentem, akurat w tym wypadku nad pacjentką z rakiem piersi, tu w Dolnośląskim Centrum Onkologii i rezultaty tego pilotażu są bardzo ważne i bardzo perspektywiczne.

Ważne jest to, żeby pacjent był prowadzony od samego początku: od rejestracji poprzez diagnostykę, poprzez leczenie, ale także poprzez właściwą komunikację. Komunikację wewnętrzną - wewnątrz szpitala, ale także komunikację pomiędzy lekarzem, a pacjentem i rodziną. Dzisiaj ważne jest to, żeby pacjent miał możliwość również uczestniczenia ze swoją rodziną w konsultacjach medycznych, bo zapamiętuje tylko 10% z tego, co lekarz przekaże. A w przypadku wytycznych onkologicznych jest to szalenie istotne.

Dlatego pilotaż, który przeprowadziliśmy, ale również ocenę satysfakcji, jakkolwiek można mówić o satysfakcji z leczenia onkologicznego, ale bardzo ważne. Dla pacjentów bardzo ważna jest ta komunikacja, poza aspektami klinicznymi, leczniczymi.

I tu w Dolnośląskim Centrum Onkologii te wyniki są spektakularne, bardzo dobre, ale oczywiście one też dają pewną możliwość oceny i podsumowania po to, żeby jako placówka być jeszcze lepszą.

To badanie pokazało również, że można to ekstrapolować na inne kliniki narządowe, ale także na inne obszary terapeutyczne, jak kardiologia, reumatologia. Jesteśmy przekonani jako organizacje pacjenckie, że ta kooperacja i współpraca z klinikami, z centrami onkologii przyniesie wymierne korzyści.

To, że uczestniczymy również w pilotażu jako organizacje pacjenckie, we współtworzeniu ankiet, współtworzeniu infolinii daje bardzo duży asumpt do tego, żeby te narzędzia były jeszcze lepsze. W całej rozciągłości popieramy oczywiście krajową sieć onkologiczną. Mamy nadzieję, że ona będzie wdrożona w całej Polsce po to, żeby te standardy opieki, o których mówimy, były realizowane w całym kraju, były dostępne dla wszystkich Polek i Polaków. 

Również ustawa o jakości, o którą postulujemy od wielu lat, już zaczyna żyć swoim życiem i za to wielkie podziękowania dla pana ministra - za to, że wreszcie możemy doczekać się tej jakości w szpitalach, bo ona się bezpośrednio przekłada na wyniki leczenia. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH